Výhled na Rakousko z rozhledny na Kraví hoře

Kraví hora – rozhledna

Kraví hora (953 m n. m.) se do poloviny 18. století jmenovala Vysoký kámen (Hohenstein). Je nejznámější a nejnavštěvovanější horou Novohradských hor a vzhledem k širokému pohraničnímu pásmu v druhé polovině minulého století byla nejvyšší přístupnou horou. Náletem zarůstající kamenné moře na jižním úpatí Kraví hory patří mezi největší v Čechách a skalní útvar Napoleonova hlava je jednou z nejznámějších přírodních soch Novohradských hor.

Na vrcholu Kraví hory je umístěna telekomunikační věž sloužící veřejnosti jako rozhledna. Původní stavba byla zbudována v roce 1988 a sloužila jako pozorovatelna (hláska) Československé lidové armády v rámci systému protivzdušné obrany. Po roce 1989 tento účel ztratila a v roce 2001 byla nahrazena novou ocelovou 37 m vysokou konstrukcí. Po točitém schodišti se 130 schody můžete vystoupat na vyhlídkovou plošinu (ve výšce 24 metrů) a rozhlédnout se do krajiny. Odsud jsou dobře viditelné ostatní vrcholy Novohradských hor - Mandelstein, Vysoká, Tischberg, Aichelberg a Kuní hora. Za zvlášť dobré viditelnosti je možné spatřit i Alpy. Dobře viditelná je i Kleť či šumavské hory Hochficht, Plechý a Knížecí stolec. Za zmínku jistě stojí i pohled do Třeboňské a Českobudějovické pánve a na Českomoravskou vrchovinu.

Výchozích míst pro zdolání Kraví hory je několik...

Pokud navštívíte poutní chrám Panny Marie Těšitelky na Dobré Vodě, můžete se vydat přímo od kostela po červené turistické značce, která vede od Nových Hradů přes Terčino údolí a Horní Stropnici a dále přes vrchol Kraví a Kuní hory do Benešova nad Černou. Přijedete-li do Dobré Vody autem, lze ho zaparkovat buď na parkovišti u starého hřbitova na začátku obce, nebo na parkovišti před kostelem.

Jedním z dalších výchozích míst je obec Hojná Voda. Zde můžete nechat auto na záchytném parkovišti uprostřed obce a vydat se po zelené turistické značce, která vede do okruhu přes vrchol Kraví hory zpět do Hojné Vody. Zastavit se můžete u Zvonu Setkávání, kde je krásný výhled směrem k Novým Hradům. Vydáte-li se z parkoviště směrem k Dobré Vodě a u pomníku Františka Bindera odbočíte vlevo, cesta vás zavede kolem hojnovodského hřbitova až k rozcestí, kde se zelená turistická značka kryje s červenou a obě dále pokračují až pod vrchol Kraví hory. Zelená pokračuje na vrchol k rozhledně a sestupuje strmým svahem zpět do Hojné Vody. V této části můžete spatřit skalní útvar Napoleonovu hlavu.

Další možností jak pohodlně vystoupat na Kraví horu je zčásti putování po zelené turistické značce, kdy se z Hojné Vody vydáte směrem na Staré Hutě a těsně za obcí Hojná Voda odbočíte vpravo a ještě kousek pokračujete po zelené. Ta vede na vrchol strmým úpatím, vy však můžete jít pohodovou neznačenou lesní cestou až k rozcestí, kudy vede červená značka (z Kraví hory na Kuní horu). Zde se vydáte doprava a vystoupáte až pod vrchol hory a pokračujete po zelené k rozhledně.

Vodítkem může být mapa s aktuálním značením turistických tras.